Kinderen zouden zo min mogelijk blootgesteld moeten worden aan reclame voor ongezonde voedingsmiddelen. Reclame hiervoor verleidt tot ongezond eetgedrag, met alle gevolgen van dien. Het Voedingscentrum wil graag zien dat er meer reclame voor kinderen wordt gemaakt voor gezonde producten, zoals groente en fruit. En minder reclame voor koek, snoep en snacks.
We zien dat de huidige Reclamecode voor Voedingsmiddelen (RvV) achterloopt op de marketingontwikkelingen van fabrikanten. Bovendien zijn er andere knelpunten die ruimte laten voor kindermarketing op ongezonde producten. Daarom zien wij graag dat de volgende punten worden opgenomen in de reclamecode:
- Sportevenementen waar kinderen tot en met 16 jaar aan meedoen moeten vrij zijn van kindermarketing van producten buiten de Schijf van Vijf.
- De code moet actief worden gehandhaafd. Consumenten moeten nu zelf het initiatief nemen om een klacht in te dienen bij de reclamecodecommissie.
- De huidige Europese voedingskundige criteria van de Reclamecode voor Voedingsmiddelen moeten vervangen worden door de Richtlijnen van de Schijf van Vijf.
- Verpakkingen (point-of-sale) en kopstellingen mogen niet langer worden uitgezonderd in de code.
- De regels rondom kindermarketing op sociale media, websites en games moeten worden aangescherpt.
- De leeftijdgrens moet worden verhoogd naar 16 jaar. Momenteel gelden de regels in de reclamecode voor kinderen tot en met 12 jaar.
De achtergronden en onderbouwing van deze visie vind je op onze pagina over kindermarketing. Daar lees je ook meer over de reclamecode.