Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Menu
Zoek

Casus overgewicht

Hoe ziet een gesprek over voeding er in de praktijk uit? Hoe pak je zo'n gesprek aan? In deze casus lees je hoe praktijkondersteuner Lisa dit probeert te doen. Ze helpt Rohan te werken aan zijn overgewicht, maar het loop vast in de communicatie.

Rohan is 34 jaar en heeft duidelijk overgewicht. Hij is recent op het spreekuur geweest, waar hij met praktijkondersteuner Lisa heeft afgesproken om beter op zijn voeding te letten. Ze spreken af dat hij minder afhaalmaaltijden en minder witte pasta gaat eten, minder tussendoor gaat snoepen en meer groente en fruit gaat eten.

Vandaag komt Rohan weer langs. Het volgende gesprek vindt plaats:

Rohan: “Ik ben gestopt met de hele tijd op mijn eten te letten. Ik weet wel dat ik moet afvallen, maar dat gedoe… De lol van het eten gaat er zo af en het kost heel veel tijd.”

Lisa: “Oh wat jammer. U zegt het zelf al, voor uw gezondheid is het beter om af te vallen.

Rohan: “Ja, maar kijk, het kostte me zo veel tijd, het was gewoon niet leuk meer…

Lisa: “Maar die tijd is het toch wel waard?

Rohan: “Nou het kostte mij te veel tijd. Ik ben ermee gestopt en vind het best zo.”

Vervolgens weigert Rohan om verder nog iets aan zijn gewicht te doen, hij is zijn motivatie verloren.

Hoe het anders kan

Hoe had praktijkondersteuner Lisa dit gesprek anders aan kunnen pakken? Om patiënten te helpen gezondere keuzes te maken, is motiverende gespreksvoering een belangrijk hulpmiddel. Dit is een doelgerichte manier van communiceren waarbij je samen met de patiënt nagaat waarom hij of zij wil veranderen, om zo de motivatie te versterken. Daarbij is het belangrijk om empathie te tonen en een veilige omgeving te creëren voor de patiënt.

Probeer samen te ontdekken waar het probleem zit. Denkt de patiënt bijvoorbeeld dat gezond eten niet lekker is? Of is er een gebrek aan geld of wilskracht? Maak dit bespreekbaar en neem daarbij de rol van samenwerkingspartner aan in plaats van de expertrol. Zo voelt de patiënt dat je je best doet om de situatie te begrijpen. Stimuleer vervolgens de patiënt om zelf redenen te bedenken om zijn gedrag toch te veranderen.

Lees meer over het motiveren van patiënten.

Handige materialen

Het Voedingscentrum heeft diverse voorlichtingsmaterialen die je kunt gebruiken in je praktijk. Deze kun je gratis downloaden in onze webshop. Een groot deel is ook gratis te bestellen als je je in de webshop aanmeldt als professional. Hieronder een greep uit de materialen passend bij bovenstaande casus.

Download of bestel de folder <a href="https://webshop.voedingscentrum.nl/producten/afvallen/overgewicht-wat-is-een-gezond-gewicht-en-hoe-bereik-ik-dat/">Overgewicht - Hoe bereik ik een gezonder gewicht?</a>. Deze helpt de pati&euml;nt op weg met tips en inspiratie. Download of bestel de uitgebreide brochure <a href="https://webshop.voedingscentrum.nl/producten/ziekte-en-allergie/voedingsadviezen-bij-overgewicht/">Voedingsadviezen bij overgewicht</a> met praktische adviezen. Download of bestel de <a href="https://webshop.voedingscentrum.nl/producten/gezond-eten/promotiekaart-eetmeter-kiesikgezond-app/">uitdeelkaartjes over Mijn Eetmeter en de 'Kies Ik Gezond?'-app</a> om mee te geven aan pati&euml;nten. Hierop worden beide apps toegelicht. Download of bestel de <a href="https://webshop.voedingscentrum.nl/producten/gezond-eten/praatplaat-gezonder-eten/">Praatplaat gezonder eten</a>. Dit is een handig hulpmiddel voor het gesprek met een pati&euml;nt over voeding. Raad de online tool <a href="/professionals/huisartsen/mijn-betere-keuze.aspx">Mijn Betere Keuze</a> aan om gezonde stappen te zetten naar minder calorie&euml;n, suiker, zout of verzadigd vet. Download of bestel het <a href="https://webshop.voedingscentrum.nl/producten/gezond-eten/scheurblok-informatiekaartjes/">scheurblok met informatiekaartjes</a>. Hiermee kun je pati&euml;nten stimuleren zelf informatie op te zoeken op de website van het Voedingscentrum.