Werkvorm:
De leerlingen schatten in hoeveel suikerklontjes in de drankjes zitten
Doel:
Leerlingen leren over de energiebalans
Doelgroep:
Onderbouw en bovenbouw
Toelichting voor je leerlingen:
Energiebalans: Energie heb je nodig voor alle functies in je lichaam, om te bewegen en om te groeien. Wie evenveel calorieën verbruikt als inneemt met voeding is in energiebalans. Wie meer calorieën binnenkrijgt dan hij/zij verbruikt, komt in gewicht aan. Vergelijk je lichaam maar met een oplaadbare batterij. De batterij laadt op door voeding. Hij loopt weer leeg door de energie uit je eten te gebruiken. Als je nog in de groei bent, is het is normaal dat je in gewicht toeneemt.
Tijd:
20 minuten
Benodigdheden:
Opstelling:
Estafette
Uitleg:
- Maak groepjes van 4 á 5 leerlingen en geef elke groep zoveel suikerklontjes als op de suikerklontjesposter afgebeeld staan.
- Leg aan de overkant voor elke groep de afbeeldingen van de drankjes.
- De nummers 1 van elk groepje starten en rennen naar de overkant met 1 suikerklontje en leggen die neer op een product waarvan zij denken dat er suiker in zit en rennen terug en tikken nummer 2 aan.
- Nummer 2 rent ook en doet hetzelfde, enzovoort.
- Er mogen meerdere suikerklontjes bij een product liggen
- Als alle suikerklontjes op zijn wordt bekeken of de groepjes de juiste aantallen hebben gelegd bij de afbeeldingen van de drankjes.
- Laat de suikerklontjesposter zien. Hebben de leerlingen het goed ingeschat? Bespreek de vragen.
Tip:
Leg uit dat leerlingen energie nodig hebben, maar dat het belangrijk is dat ze dit voornamelijk uit Schijf van Vijf-producten halen om de juiste voedingsstoffen binnen te krijgen. Maak duidelijk dat het langer duurt om een product dat veel suikerklontjes bevat (calorieën, hoog in energie) te verbranden.
Variatie:
- Laat de leerlingen in het wandrek klimmen. Hang de producten in het wandrek met een plasticzakje ernaast voor de suikerklontjes. Hang de producten met de meeste suikerklontjes hoog en met minder suikerklontjes laag.
- Laat de leerlingen de drankjes op volgorde leggen qua hoeveelheid suiker. Hoe meer suiker, hoe verder weg het plaatje moet worden gelegd. Leg het resultaat naast de suikerklontjesposter. Deze activiteit kan in groepjes worden gedaan of met alle leerlingen samen.
sluiten